پوسیدگی دندان روکش شده
روکش دندان

پوسیدگی دندان روکش شده

آیا روکش دندان باعث پوسیدگی دندان میشود؟

جنس روکش دندان سازگار با دندان و محیط دندان است و خود روکش به خودی خود باعث پوسیدگی دندان نمیشود. اما قطعا دندانی که روکش شده است احتمال پوسیدگی و خرابی دارد و ممکن است آسیب ببینید.

بعضی تصور میکنند دندانی که روکش میشود در مقابل پوسیدگی کاملا ایمن میشود و دیگر دچار پوسیدگی نمی شود. در حالی که دندان روکش شده همانند دندانهای دیگر احتمال پوسیدگی دارد. پوسیدگی از ناحیه اتصال روکش به دندان در نزدیکی لثه به دندان سرایت میکند. این ناحیه احتمال تجمع باکتری وجود دارد و این تجمع باکتری باعث پوسیدگی میشود. دندان روکش شده نیز همانند باقی دندان ها نیاز به مراقب و رعایت بهداشت دارد.

عوارض روکش دندان

هر درمانی ممکن است دارای عوارضی باشد که با آگاهی بر معایب و عوارض و همچنین مزایای آن درمان انجام میشود. روکش دندان اگر درست انجام شود و فرد با رعایت بهداشت از آن به درستی نگهداری کند، عوارض روکش دندان به حداقل میرسد. یکی از مشکلاتی که برای دندان ایجاد میشود پوسیدگی دندان زیر روکش است. همانطور که گفته شد این پوسیدگی از ناحیه اتصال روکش و دندان نفوذ میکند. تجمع باکتری در این ناحیه باعث پوسیدگی میشود. ایجاد التهاب لثه از دیگر عوارض روکش میتواند باشد که به علل مختلف از جمله عدم رعایت بهداشت میتواند ایجاد شود.

چگوکه متوجه پوسیدگی زیر دندان شویم؟

درد موضعی میتواند نشانه ای از پوسیدگی دندان زیر روکش باشد. اما گاهی التهاب لثه، ساییدگی لثه ها، ترک خوردن روکش، شل شدگی روکش نیز میتواند عامل درد باشد. در صورت درد، دندانپزشک با کمک عکس رادیولژی دندان، میتواند پوسیدگی زیر دندان را تشخیص دهد. 

آیا پوسیدگی زیر روکشها قابل ترمیم است؟

برای ترمیم پوسیدگی روکش دندان برداشته میشود و پوسیدگی برداشته میشود، در صورت نیاز درمان ریشه انجام میشود و پس از انجام درمان های لازم روکش جدید برای دندان ساخته و نصب میشود.

مراقبت از دندانی که روکش شده چگونه است؟

دندان روکش شده همانند دندانهای دیگر نیاز به رعایت بهداشت دارند و بایستی تمیز نگه داشته شودند.

 این دندان ها مانند دیگر دندان ها بایستی روزانه حداقل دو بار مسواک استفاده شود. محل اتصال روکش و دندان که محل تجمع باکتری است باید با دقت بیشتری مسواک زده شود. استفاده از نخ دندان نیز در طول روز توصیه میگردد. عدم رعایت بهداشت باعث تجمع باکتری و مواد غذایی میشود و این موضوع باعث ایجاد بوی بد دهان هم میشود. 

اجرای صحیح و اصولی روکش نیز بسیار مهم است تا علاوه به افزایش عمر روکش، عوارض آن نیز به حداقل برسد. در کلینیک دندانپزشکی کرج با تکیه بر تجربه بهترین دندانپزشک کرج قالب گیری دندان ها انجام میشود و با همکاری بهترین لابراتوار دندانپزشکی کرج با تکنولوژی کدکم با بهترین مواد اصل روکش ها ساخته میشود.

دکتر رویا تاجیک دندانپزشک خوب ( بهترین دندانپزشک کرج )

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس