بستن فاصله بین دندان
فاصله بین دندان

بستن فاصله بین دندان

یکی از مشکلات رایج در بین بسیار از مراجعین دندانپزشکی وجود فاصله بین دندان میباشد. این مسئله باعث نارضایتی افرد میشود چون زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار میدهد. علاوه بر این فاصله دندان ها  باعث گیر غذایی میشود که خود باعث افزایش احتمال پوسیدگی میشود. این باید در حدی باشد که نخ دندان  به راحتی از بین دندان ها رد شود ولی اگر بیشتر از این باشد نمای زیبایی ندارد. برای بستن فاصله بین دندان روش های مختلفی وجود دارد.

فاصله بین دندان را دیاستما میگویند.

وجود فاصله دندانی در کودکان طبیعی است زیرا این دندانها شیری هستند و در حال شکل گیری و تکاملند. در زمان بلوغ این فاصله تغییر میکنند و شکاف بین دندان ها کم میشود. این موضوع در کودکان نباید نگرانی ایجاد کند. اما این فاصله اگر بعد از سن بلوغ نیز وجود داشته باشد دیگر به صورت طبیعی برطرف نخواهد شد.

چه عواملی باعث ایجاد فاصله بین دندان میشود؟

عادات اشتباه در کودکی مانند مکیدن انگشت توسط کودک میتواند باعث ایحاد فضا و فاصله دندانی شود. همچنین فشار بر پشت دندان ها توسط زبان میتواند باعث شود دندان رو به جلو شده و فاصله ایجاد شود.

اگر زمان بین افتادن دندان شیری و در آمدن دندان دائمی زیاد باشد میتواند باعث ایجاد فاصله دندانی شود. وقتی یک دندان شیری خارج میشود، دندان های جانبی به سمت فضای خالی دندان شیری تمایل پیدا میکنند. در نتیجه دندان دائمی جایگزین داخل فک از مسیر خود خارج میشود. این دندان ممکن است به صورت کج یا مورب و یا در فضایی دیگر رشد نماید. لذا در مواردی لازم است از فضا نگهدارنده استفاده کرد تا فضای لازم برای رشد دندان دائمی حفظ شود.

اختلاف سایز فک و مجموع دندان ها از علل دیگر ایجاد فاصله دندانی میباشد. ممکن است دندان ها به نسبت فک درست رشد نکنند و نسبت به سایز دهان و فک کوچکتر باشند و بین دندان ها فضای اضافی ایجاد شود.

عدم رشد یک دندان که باعث میشود فضای آن دندان خالی باشد.

تومورهای دهانی و رشد آنها میتواند از عوامل ایجاد فاصله بین دندانها باشد. در این موارد بایستی سریعا به پزشک مراجعه کرد.

تحلیل لثه یا بیماری لثه یا بیماری های پریودنتال که باعث تحلیل لثه و تحلیل استخوان نگهدارنده دندان میشود. همچنین میتواند عامل فاصله دندانی باشد و در صورت پیشرفت باعث لقی و افتادن دندان میشود. در این موارد هم باید به دندانپزشک مراجعه نمود و این بیماری را درمان کرد.

درمان فاصله  دندانی یا بستن فاصله بین دندان

با معاینه و بررسی میزان فاصله دندانها و شرایط باقی دندانها توسط دندانپزشک بهترین درمان برای بستن فاصله بین دندان انتخاب میشود و انتخاب درمان برای هر کیس با توجه به شرایط آن شخص متفاوت میباشد.

ارتودنسی دندان

از بهترین روش ها برای درمان و بستن فاصله بین دندان ها ارتودنسی دندان ها میباشد. با ارتودنسی دندان ها در محل خود قرار میگیرند و  فاصله دندانی از بین میرود. البته در موارد که دندان ها کوچک هستند و فاصله دندان زیاد است این روش پاسخگو نیست. درمان ارتودنسی درمانی دائمی است و به توجه به نوع مشکل و سن افراد میتواند به عنوان روش درمان انتخاب شود.

بریج دندان

برای موارد که فاصله دندانها زیاد است و در حد عرض یک دندان میباشد میتوان از بریج دندانی و یا پل دندانی استفاده کرد. در این روش برایاین فاصله یک روکش ساخته میشود. برای اینکه در این فضا این روکش نگه داشته شود از یک یا دو دندان کناری استفاده میشود. در واقع به صورت یکپارچه برای دو یا سه دندان روکش ساخته میشود و از دندان های کناری به عنوان پایه و نگهدارنده این بریج استفاده میشود.

ایمپلنت یا کاشت دندان

میتوان در فاصله بین دندان ها در صورتی که این فاصله زیاد باشد ایمپلنت دندان انجام داد. این روش هم روشی دائمی است و دیگر نیاز به تراش دندان های مجاور مشابه روش بریج دندان نیست.

کامپوزیت ونییر

استفاده ار ونییر کامپوزیت برای از بین بردن این فاصله از دیگر روش ها است و در صورتی که این فاصله زیاد نباشد میتوان از این روش هم استفاده کرد.

باندینگ

در صورتی این فاصله دندانی کم باشد، میتوان از رزین کامپوزیت فاصله بین دندانی را درمان کرد. اگر این فاصله زیاد باشد و یا دندان ها زیاد درشت باشد ممکن است این درمان نتیجه مطلوب را نداشته باشد.

لمینیت دندان

از لمینیت سرامیکی یا پرسلن هم میتوان برای رفع این فاصله دندانی استفاده کرد. این ونییر ها باعث رفع این فاصله دندانی میشود و علاوه بر آن باعث بهتر شدن رنگ و شکل ظاهری دندان هم میشود. از لمینیت های سرامیکی میتوان برای مشکلات دیگر دندان مانند، زرد شدن دندان ها، لب پر شدن دندان، سائیگی دندان و نامرتنبی دندان ها هم استفاده کرد.

در دندانپزشکی سام ( کلینیک دندانپزشکی دکتر رویا تاجیک ) با معاینه و مشاوره توسط دندانپزشک بهترین روش درمان برای بستن فواصل بین دندانی انتخاب میشود. و این درمان با بهترین کیفیت برای بیمار انجام میشود.

دکتر رویا تاجیک دندانپزشک خوب ( بهترین دندانپزشک کرج )

 

دندانپزشکی سام - دکتر رویا تاجیک دندانپزشک

ایمپلنت - ونییر کامپوزیت دندان - لمینت دندان - درمان ریشه - اطفال

بهترین دندانپزشک کرج دندانپزشک خوب دندانپزشکی خوب کرج کامپوزیت دندان خوب لمینت دندان کرج کلینیک دندانپزشکی کرج
ایمپلنت دندان کرج

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس