تحلیل استخوان فک و صورت
تحلیل استخوان فک و صورت

تحلیل استخوان فک و صورت

تحلیل استخوان

زمانی که حجم استخوان کاهش می یابد و استخوان سازی متوقف و یا کم میشود، تحلیل استخوان دهان روی میدهند. در صورت عدم درمان، تحلیل استخوان پیشرفت میکند. تحلیل استخوان فک و صورت باعت چروکیده شدن صورت، کاهش ارتفاع صورت، ایحاد ظاهر غمگین ، کاهش توان عضلات و عقب رفتن دندان ها و پیری زودرس صورت میشود.

تحلیل استخوان

دلایل ایجاد تحلیل استخوان فک و صورت

از دست دادن یک یا چند دندان

از عوامل اصلی و دلایل مهم که موجب تحلیل استخوان میشود، از دست دادن ( کشیدن یا افتادن یک یا چند دندان*) است. نیرویی که در اثر فشاری که از دندان در اثر جویدن و از طریق ریشه ها به استخوان فک و صورت منتقل میشود، باعث تحریک استخوان میشود. رشته های عصبی که در استخوان وجود دارند پالس هایی ارسال میکنند و استخوان ملزم به استخوان سازی و ساپورت و نگهداری از دندان میشود. اما وقتی یک یا چند دندان از دست داده میشود و فضایی خالی میشود، دیگر این فشار از روی استخوان فک در آن ناحیه از بین میرود. پس از آن استخوان نیازی به ساپورت و حمایت از دندان ندارد و لذا استخوان سازی متوقف میشود.

از طرفی استخوان موجود طی مرور زمان حل میشود و وارد جریان خون میشود. لذا استخوان به مرور زمان حجم خود را از دست میدهد و استخوان سازی نیز صورت نمیگیرد. و لذا تحلیل صورت میگیرد. اما زمانی که این فضا توسط ایمپلنت پر میشود، همچنان این فشار وجود دارد، استخوان سازی صورت میگیرد و استخوان شکل و تراکم و فرم خود را حفظ میکند.

با کشیدن و یا از دست رفتن یک دندان تا 25 درصد از استخوان فک در سال اول و 40 تا 60 درصد از استخوان تا سال سوم تحلیل میشود.

بدن یک اصل مهم دارد و اینکه وقتی از یک چیزی استفاده نمیکنی پس نیاز نداری. با توجه به این موضوع وقتی احساس میشود به استخوان ناحیه دندان ها نیازی نیست، استخوان سازی متوقف میشود. همانطور که وقتی ورزش میکنیم عضلات رشد بیشتری دارند و وقتی ورزش را متوقف میکنیم عضلات تحلیل میروند.

تحلیل لثه

تحلیل لثه موجب عقب رفتن لثه و ایجاد فاصله بین دندن و لثه میشود. پلاک های جرم و غذایی در این فاصله قرار میگیرند و همین موضوع باعث افزایش این فاصله میشود. این روند ادامه پیدا کرده و این فاصله افزایش و باعث ایحاد التهاب و عفونت میگردد. عفونت لثه به بیماری های مختلف از جمله تحلیل استخوان میتوان منجر شود. در ادامه و تشدید عفونت لثه باعث از دست رفتن دندان میشود.

پیشرفت پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندانی وقتی که بسیار پیشرفت کنند، موجب عفونت در لثه میشوند. این پوسیدگی دندان میتوانند عاملی شروع تحلیل استخوان شوند. این عفونت در طول خط لثه ادامه پیدا میکند و موجب آسیب جدی به استخوان و تحلیل استخوان میشوند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث کاهش حجم و تراکم استخوان میشود. کاهش تراکم استخوان باعث کاهش میزان ساپورت دندان و قدرت نگهدارندگی استخوان میشود و احتمال از دست دادن دندان زیاد میشود.

وجود تومور

وجود تومور هم از دلایل جدی برای تحلیل استخوان است. وقتی توموری در ناحیه استخوان فک و صورت وجود داشته باشد، به مرور زمان رشد میکند و باعث کاهش حجم استخوان میشود. با رشد تومور و افزایش حجم تومور از میزان استخوان صورت کاهش می یابد. در صورت تشخیص چنین توموری باید به سرعت در جهت درمان آن اقدام نمود.

دندان های کج و یا نامنظم و عدم تراز بودن دندان ها

عدم تراز بودن دندان ها و یا نا منظمی باعث میشود که فشار ناشی از جویدن به صورت یکدست و یکسان نباشد. در قسمت هایی از استخوان فک که فشار کمتر باشد، استخوان کمتر تحریک میشود و استخوان سازی کمتر صورت میگیرد و تحلیل در آن ناحیه ایجاد میشود.

ایمپلنت دندان آیا با وجود تحلیل استخوان میتوان ایملنت کرد؟

با توجه به مطالبی گفته شده، بی دندانی باعث تحلیل استخوان میگردد. لذا توصیه میشود تا نهایتا 6 ماه بعد از کشیدن دندان ایمپلنت انجام شود. در صورتی که استخوان تحلیل رفته باشد ، برای انجام ایمپلنت ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد. در صورت که میزان گستردگی تحلیل استخوان زیاد باشد، به صلاحدید دندانپزشک بعد از انجام پیوند استخوان ، چند ماه دیگر ایمپلنت انجام میشود تا در این فرصت استخوان سازی در آن ناحیه انجام شود تا ساپورت کافی برای نگهداری ایمپلنت به وجود بیاید. در شرایطی هم ممکن است بلافاصله بعد از پیوند استخوان ایمپلنت انجام شود.

آیا انجام ایمپلنت از تحلیل استخوان جلوگیری میکند؟

سوالی ک مطرح میشود آیا ایمپلنت جلوی تحلیل استخوان را میگیرد؟ وقتی ایمپلنت انجام میشود، همانند دندان طبیعی در آن ناحیه فشار ایجاد میکند و این پالس هایی برای استخوان سازی ارسال میکند و استخوان فک تحریک میشود تا از آن دندان نگهداری و ساپورت انجام دهد. ایمپلنت بهترین روش برای جایگزینی دندان میباشد و یکی از دلایل آن مشابهت آن با مکانسیت دندان طبیعی و ایجاد این فشار بر استخوان میباشد.

تحلیل استخون چه تاثیراتی میتواند داشته باشد؟

تحلیل استخوان میتواند تاثرات منفی بسیاری به دنبال داشته باشد که حتما باید درمان انجام شود. بعضی از اثرات سو این تحلیل را نام میبریم:

  • کاهش تراکم استخوان
  • احتمال از دست دادن دندان
  • کاهش توان عضلات صورت
  • کاهش ارتفاع صورت
  • عقب رفتن لب بالا
  • چرخش چانه رو به جلو
  • پیری زودرس صورت

انواع حالت های تحلیل استخوان فک و صورت

معمولا در قسمت هایی که دندان از دست داده میشود، تحلیل استخوان فک و دهان در آن ناحیه دیده میشود. زمانی که دندان های انتهایی از دست میروند، استخوان  آن ناحیه شروع به تحلیل می کند. در تصاویر زیر حالت های مختلف تحلیل در استخوان فک و دهان دیده میشود.

کاهش ارتفاع استخوان بعد از خارج شدن دندان

تحلیل استخوان فک و صورت

کاهش عرض استخوان پس از خارج شدن دندان

تحلیل استخوان فک و صورت

زمانی که دندان های انتهایی از دست میروند، استخوان  آن ناحیه شروع به تحلیل میکند. در این تصویر آتروفی در ناحیه از فک که دندان هایی از دست رفته اند مشاهده میکنید.

تحلیل استخوان صورت

در این تصویر همه دندانهای فک پایین از دست رفته اند. در کل استخوان فک پایین تحلیل شروع میشود و آتروفی بعد از مدتی تشدید میگردد.

در صورت وجود تحلیل استخوان حتما باید به دندانپزشک مراجعه نمود و درمان لازم انجام شود. چون پیشرفت تحلیل استخوان پیامد های مخرب بسیاری دارد. میتوانید با تماس با مرکز دندانپزشکی سام، از مشاوره این مرکز استفاده نمایید.

دندانپزشکی سام - دکتر رویا تاجیک دندانپزشک

ایمپلنت - ونییر کامپوزیت دندان - لمینت دندان - درمان ریشه - اطفال

تماس با ما
02634212397
09391003502

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس