پل دندانی یا بریج دندان
روکش دندان بریج دندان

پل دندانی یا بریج دندان

بریج دندان یا پل دندانی چیست؟

پل دندانی یا بریج دندان یکی از روش های جایگزینی دندانی از دست رفته است. برای پر کردن فضای خالی بین دندان ها استفاده میشود. بریج یک دندان مصنوعی ثابت است که به کمک پایه های دندان مجاور یا ایمپلنت در محل فضای خالی نگهداری میشود. 

در این روش به کمک دندان های جانبی فضای خالی، یک روکش دندان سه واحدی ساخته میشود. این روکش روی پایه های کناری قرار میگیرد. در واقع به شکل پل روی دو دندان کناری فضای خالی قرار میگیرد و فضای خالی را پر میکند. چون مشابه پلی که دو سر آن روی دو پایه دندان قرار میگیرد میباشد، به آن پل دندانی میگویند. 

شیوه کار به این ترتیب است که برای پر کردن فضای خالی، دندان های مجاور تراش داده میشود. یک روکش 2 یا سه واحدی متصل ساخته میشود که بر روی دندانهای مجاور قرار میگیرد و فضالی خالی را نیز میپوشاند. 

جنس پل دندانی از همان جنس روکش می باشد و در واقع نوعی روکش است. جنس آن میتواند از فلز و سرامیک(pfm) و یا زیرکونیا باشد. 

برای استفاده از این روش، بایستی دو طرف آن دندان موجود باشد و وضعیت لثه و ریشه دندانهای مجاور در شرایط مطلوب باشد.

انواع بریج دندان

  • بریج معمولی: پل دندانی ساده یا معمولی مواقع مورد استفاده قرار میگیرد که در دو طرف فضای خالی دو دندان داریم. به کمک دو دندان مجاور یک روکش سه واحدی ساخته میشود و روی دندانها قرار میگیرد.
بریج دندان معمولی
  • بریج معلق یا کانتی لور: پل دندانی فقط از یک طرف به دندان وصل میشود و برای مواردی استفاده میشود که فقط یک طرف فضای خالی دندان وجود دارد.
بریج دندان کانتی لور
بریج دندانی معلق
  • بریج مریلند: پروتز دندان به صورت روکش روی دندان های مجاور متصل نمیشود. دندان های مجاور نیاز به تراش ندارند بلکه پروتز دندان با بال هایی از جنس فلز یا پرسلن به پشت دندان های مجاور متصل میگردد.
بریج دندان مریلند
بریج مریلند (پل مریلیند دندان)
  • بریج بر پایه ایمپلنت: برای مواقعی که بیش از دو دندان از دست رفته است، میتوان از بریج بر پایه ایمپلنت استفاده کرد. به این شکل که یک یا دو واحد ایمپلنت قرار داده میشود و از این ایمپلنت به عنوان پایه استفاده میشود و روکش دو یا سه واحدی ساخته و نصب میگردد.
بریج دندان
بریج دندان بر پایه ایمپلنت

مراقبت از پل دندان

برای افزایش طول عمر بایستی مراقبت های لازم از دندان و بهداشت دهان رعایت گردد. در صورت عدم رعایت بهداشت، در زیر لبه های روکش باعث تجمع باکتری میشود. التهاب لثه ایجاد شده و دندان های پایه نیز دچار پوسیدگی میشوند. برای سلامتی لثه، دندان های مجاور روزانه حداقل دو بار مسواک، استفاده از نخ دندان و دهانشویه توصیه میگردد. همچنین به صورت دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنید تا چک آپ لازم انجام شود.

ایمپلنت بهتر است یا بریج؟

معایب پل دندان چیست؟

امروزه ایپملنت بسیار رایج گردیده و در بسیاری موارد جایگزین بریج شده است. بهترین درمان برای جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت است و روش دوم پل دندانی است. در مواردی که امکان کاشت و ایمپلنت به دلیل شرایط استخوان، فک و غیره وجود ندارد، این روش بهترین روش جایگزین است. ایمپلنت ها به نسبت بریج مانگاری و طول عمر بیشتری دارند. همچنین در ایمپلنت نیاز به تراش دندان های مجاور وجود ندارد. در بعضی موارد به دلیل شرایط استخوان بیمار و یا سایر عوامل امکان انجام ایمپلنت وجود ندارد. هزینه ایمپلنت نسبت به این روش نیز بیشتر میباشد.

در کلینیک دندانپزشکی سام با حضور بهترین دندانپزشک کرج روکش دندان، انواع بریج دندانی، انواع پل دندان و ایمپلنت با بهترین متد و با همکاری با بهترین لابراتوار دندانپزشکی کرج انجام میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس