مراقبت از ایمپلنت دندان و روش نگهداری از ایمپلنت
مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان و روش نگهداری از ایمپلنت

بهترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته و پر کردن فضای خالی ایمپلنت دندان است. پس از کاشت ایمپلنت یک سری اقدامات و مراقبت ها در روزهای اول پس از کاشت نیاز است. ایمپلنت همانند دندانهای طبیعی نیازمند نگهداری دائمی هستند. نگهداری و مراقبت اصولی از ایمپلنت باعث افزایش طول عمر آن میشود. مراقبت از ایمپلنت کار سختی نیست و مشابه نگهداری از دندان های طبیعی میباشد. بعد از انجام ایمپلنت یک سری اقدامات لازم است که در چند روز اول انجام شود که بسیار مهم است و در ماندگاری و موفقیت آمیز بودن ایمپلنت موثر است. یک سرای مراقبت های مشابه دیگر دندان ها نیز به صورت دائمی نیاز است. در این مطلب کامل در مورد مراقبت های بعد از ایمپلنت توضیخ داده میشود.

طول عمر و ماندگاری ایمپلنت

با نگهداری صحیح از ایمپلنت میتوانیم سالها آن را نگه داشت. عمر ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد و حداقل 10 سال می باشد. اگر به بهداشت دهان رسیدگی کنید و به صورت دوره ای ایمپلنت و لثه  را چک کنید و دیگر شرایط مهیا باشد، ایمپلنت تا 20 سال و بیشتر هم میتواند ماندگاری داشته باشد. ایمپلنت های نسل جدید مادام العمر میباشند.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

پروسه جراحی و کاشت ایمپلنت با بی حسی انجام میشود و هیچ دردی در حین جراحی احساس نمیکنید. اما پس از ایمپلنت و از بین رفتن بی حسی ممکن است درد شروع شود که با مصرف مسکن هایی که پزشک تجویز میکنند بسیار کاهش پیدا میکند. میزان درد بستگی به شرایط فک، میزان برداشت استخوان و روند و تعداد ایمپلنت و عوامل مختلف بستگی دارد. در این مطلب میتوانید بیشتر در این مورد مطالعه نمایید.

مراقبت از ایمپلنت در دو روز اول 

گاز استریلی که روی موضع ایمپلنت قرار میگیرد تا یک ساعت با دندانها آرام فشار دهید و نگه دارید. بلافاصله بعد از قرار دادن گاز نباید آن را تعویض نمود مگر آنکه خونریزی شدید باشد.

از تف کردن آب دهان خودداری نمایید. جمع کردن آّب دهان و خارج کردن آن، شستن دهان و مکیدن باعث تحریک و افزایش خونریزی میشود. در صورت جمع شدن خون دستمال را جلوی دهان گرفته و به آرامی محتویات دهان را خارج کنید.

داروها، مسکن و آنتی بوتیک های را طبق دستور دندانپزشک به صورت کامل استفاده نمایید. خودسرانه داروهای خود را قطع نکنید.

در روز اول غذای نرم و سرد میل نمایید. بعد از آن نیز تا یک هفته با سمت ایمپلنت جویده نشود.

مصرف مایعات توصیه میشود. اما از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.

از خوردن مایعات داغ و نوشیدنی ها گاز دار تا 48 ساعت خودداری کنید.

در روز اول ممکن است خونریزی، تورم، ترشحات خونی و درد مشاهده گردد که طبیعی است. این علانم نشان دهنده بهبودی موضع جراحی است.

دندان های خود را مسواک بزنید ولی تا سه روی موضع ایمپلنت را مسواک نزنید.پس از سه روز، با مسواک اسفنجی یا پنبه آغشته به کلرهگزدین موضع کاشت ایمپلنت را تمیز کنید.

چنانچه همچنان خونریزی ادامه داشت، یک گاز استریل را تا کرده و بین آن یک چای کیسه ای قرار داده و روی موضع قرار دهید و با دندانها قشار دهید. قاعدتا خونریزی باید کاهش یابد. اگر همچنان خونریزی ادامه داشت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

به هیچ عنوان محل جراحی ایمپلنت را دستکاری نکنید و به آن دست نزنید.

تورم و درد و تب در هفته اول طبیعی میباشد اما اگر شرایط غیر از این بود با پزشک خود در میان بگذارید.

بعد از چند روز، بر روی لثه تغییر رنگ داده و به رنگ سفید مایل به طوسی دیده میشود. این موضوع جای نگرانی ندارد و این عفونت نیست. بلکه این روند بهبودی است و نشان از این است که لثه خود را ترمیم میکند.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت تا یک هفته پس از جراحی

از کشیدن سیگار  و خوردن الکل تا 5 روز خودداری کنید.

تا 5 روز دهانشویه کلرهگزدین روزانه چهار بار به مدت یک دقیقه در دهان بچرخانید و تا یک ساعت بعد از آن چیزی میل نکنید و همچنین به دهان خود آب نزنید. این کار به جلوگیری از عفونت و همچنین بهبود موضع جراحی کمک بسیاری می کند.

استراحت بعد از جراحی ایمپلنت میتواند به روند بهبودی موضع کاشت ایمپلنت کمک کند. تحرک و ورزش سنگین باعث افزایش فشار خون میشود و میتواند باعث خونریزی شود.

در هفته اول سعی کنید غذاهای نرم استفده کنید و بر روی محل کاشت ایمپلنت فشار ایجاد نکنید. همچنین با سمت ایمپلنت چیزی نجوید.

دندانهایتان را مسواک بزنید و محل کاشت ایمپلنت را نیز با مسواک نرم تمیز نگه دارید.

تورم تا 72 ساعت بعد از جراحی افزایش میباید و بعد از آن به تدریج کاهش می یابد.

بسیار مهم است تا 2 هفته اول به پایه های ایمپلنت فشار وارد نشود.

ایمپلنت سالم

دلیل استفاده از آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت

بعد از کاشت ایمپلنت به دلیل جراحی انجام شده احتمال عفونت وجود دارد و بایستی طبق دستور پزشک آنتی بوتیکها کامل استفاده شود. در صورت خارش یا تجریک پوستی و یا حساسیت حتما باید با پزشک در مشورت کنید. عفونت باعث میشود که استخوان و ایمپلنت به درستی جوش نخورد و احتمال شکست ایمپلنت افزایش می یابد.

مراقبت از ایمپلنت به صورت دائمی

ایمپلنت دندان همانند دندان های طبیعی نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. زیرا تجمع باکتری باعث عفونت لثه میشود. برای همین توصیه میشود از مسواک، برس های بین دندانی شود. بهتر است از نخ دندان استفاده نشود چون امکان آسیب به بافت اطراف ایمپلنت وجود دارد. از مسواک های واتر جت میتوان به جای نخ دندان استفاده کرد که با فشار آب بین دندان ها را تمیز میکند.

مواد قندی و مواد غذایی بر روی دندان ها تجمع میکنند و اگر این مواد تمیز نشوند و بر روی دندان و لثه باقی بماند، باعث تورم میشود. تورم باعث میشود به مرور بین دندان و لثه فاصله بیشتری ایجاد میشود و در نتیجه جرم و باکتری بیشتری زیر لثه جمع میشود. با ادامه این روند امکان لق شدن ایمپلنت وجود دارد. چک آپ توسط دندانپزشک هم میتواند از بروز مشکل جلوگیری کرد و در صورت وجود مشکل قبل از اینکه مسئله حاد شود، مشکل را حل نمود.

برای مشاوره برای انجام ایمپلنت میتوانید با مرکز دندانپزشکی سام تماس بگیرید. در این کلینیک دندانپزشکی کرج با بهره مندی از بهترین سیستم های ایمپلنت دندان در کرج، بهترین برند ایمپلنت های دندانی انجام میشود.

دکتر رویا تاجیک دندانپزشک خوب ( بهترین دندانپزشک کرج )

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس