لمینیت دندان

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یا ونییر لایه و پوسته ای نازک از مواد است که روی سطح دندان برای اصلاح فرم دندان ، رنگ ، شکل دندان ، رفع اشکالات ظاهری دندان ، پستن فواصل و رفع پوسیدگی قرار میگیرد. لمینت سرامیکی دندان در دندانپزشکی کرج با همکاری لابراتوار های برتر به صورت تکنیکال و با بهره از تکنولوژی کدکم انجام میشود.

لمینت ها دارای دو نوع هستند: لمینت های سرامیکی و لمینت های کامپوزیتی

لمینت های کامپوزیتی از جنس رزین کامپوزیتی است و توسط دندانپزشک به صورت لایه ای رو دندان بیمار قرار میگیرد و فرم دهی و شکل دهی انجام میشود. ونییر کامپوزیت در یک جلسه انجام میگیرد.

لمینتهای سرایمکی توسط لابراتوار ساخته شده و توسط دندانپزشک روی دندانها چسبانده میشود. تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی را در این صفحه مشاهده کنید.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت سرامیکی دندان از جنس سرامیک یا پرسلن است. پرسلن مواد غیر فلزی و غیر عالی هستند و خواص شبیه شیشه داشته که با محیط دندان و دهان سازگاری دارند و ظاهر بسیار زیبا و طبیعی دارند. ضخامت این لمینت از 0/3 میلیمتر تا 1/2 میلیمتر متغیر است. لمینت سرامیکی رنگ های مختلفی دارند و با استفاده از سایه زدن دقیقا شبیه دندان طبیعی میشوند.

لمینت سرامیکی به نسبت لمینت کامپوزیتی دارای مقاومت و طول عمر بیشتری هستند. 

موارد استفاده لمینت سرامیکی

  • اصلاح طرح لبخند
  • اصلاح فرم و شکل دندان
  • اصلاح اندازه و افزایش طول تاج دندان
  • تغییر رنگ و اصلاح لکه های روی دندان
  • بستن فواصل دندانی
  • شکستگی دندان
  • اصلاح نا مرتبی دندان ها

تفاوت کامپوزیت و لمینت سرامیکی

انواع لمینت سرامیکی دندان

جنس پرسلن ها دارای انواع مختلفی هستند. 

سرامیک زیرکونیا که استحکام بسیار بالایی دارند ولی از نظر زیبایی و درخشندگی در رده بعدی قرار میگیرد. 

سرامیک ایمکس Emax یا سرامیک ای پی اس ( سرامیک IPS) که استحکام بسیار خوبی دارند و از نظر ظاهری طبیعی و زیبا هستند. 

سرامیک فلدسپاتیک که ضخامت بسیار کمی دارند و به نسبت ایمکس مقاومت کمتری دارند. برای مواردی که دندان ها نسبتا پایه مرتبی دارند و نیاز به اصلاح جزئی هستند میتوان از سرامیک فلدسپاتیک استفاده کرد از نظر زیبایی بسیار طبیعی و درخشنده هستند.

مراحل انجام لمینت دندان

نحوه نصب لمینت دندان

بعد از معاینه و بررسی طرح درمان، دندانهای به میزان مورد نیاز تراش داده میشود. این تراش باید به صورتی باشد که در ضخامت مینا قرار گیرد و تمام مینا از بین نرود. امروزه به کمک نسل های جدید لمینت های سرامیکی که ضخامت بسیار کمی دارند و با توجه به مهارت دندانپزشک کمترین میزان تراش داده میشود. در مرحله بعدی قالب گیری انجام شده و قالب ها برای لابراتوار ارسال میگردد. لمینت ها در حدود یک تا سه هفته زمان میبرد ساخته شود. معمولا یک مرحله تست یا پرو انجام میشود تا رنگ و شکل و اندازه لمینت توسط پزشک و بیمار بررسی شود. در نهایت این لمینت ها به روش های کاملا تکنیکی و تخصصی توسط اسید اچ و سمان مخصوص به دندان ها چسبانده میشود.

معایب و مزایای لمینت سرامیکی

مزایای لمینت سرامیکی

  • مقاومت بسیار بالا و طول عمر زیاد
  • ظاهر بسیار زیبا و درخشنده و طبیعی
  • عدم رنگ پذیری
  • انجام درمان در 2 یا 3 جلسه

معایب لمینت سرامیکی

  • در صورت شکستگی باید لمینت آن دندان عوض شود.
  • بعد از سمان کردن و چسباندن امکان تغییر رنگ و شکل دندان وجود ندارد و باید لمینت تعویض گردد.
  • نیاز به تراش جزیی

لمینیت سرامیکی دندان

طول عمر لمینت سرامیکی

ماندگاری و طول عمر لمینت چقدر است؟

لمینت های سرامیکی به خاطر مقاومت بالای مواد سرامیکی دارای استحکام بالایی هستند و یک روش انجام زیبایی با مانگاری بالا است و طول عمر در حدود 20-15 سال و بیشتر هم میتوانند داشته باشند. اما این موضوع کاملا بستگی به رعایت بهداشت دهان و دندان دارند. زیرا دندان های لمینت شده هم مانند دیگر دندان ها احتمال پوسیدگی دارند و بایستی روزانه دو بار از مسواک و همچنین نح دندان استفاده شود. با رعایت بهداشت و همچنین مصرف کمتر مواد رنگی و سیگار میتوان مانگاری لمینت را افزایش داد.

چرا هزینه لمینت سرامیکی بیشتر از لمینت کامپوزیتی است؟

به دلیلی گرانتر بودن مواد سرامیکی و همچنین اینکه این لمینت ها توسط لابراتوار ساخته میشوند هزینه بیشتری دارند.

آیا برای لمینت سرامیکی دندان تراش میخورد؟

برای انجام لمینت سرامیکی دندان ها به صورت بسیار کم و جزیی به صورتی که به دندان آسیب نرسد تراش میخورند. با توجه به مهارت دندانپزشک و نسل جدید لمینت سرامیکی تراش دندان به حداقل میرسد.

آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان و پوسیدگی میشود؟

در صورت رعایت بهداشت مشکلی از بابت پوسیدگی و بوی بد ایجاد نمیشود. دندانهای زیر لمینت مشابه دندانهای دیگر احتمال پوسیدگی دارند و بایستی با رعایت بهداشت از پوسدگی جلوگیری نمود.

تفاوت لمینت و بیلیچینگ یا تفاوت کامپوزیت و بیلیچینگ

لمینت بهتر است یا بیلیچینگ ؟

در لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی مواد دندانپزشکی به صورت کامپوزیت یا سرامیک بر روی دندان اضافه میگردد و دندان را میپوشاند و خود دندان دیگر دید ندارد اما در بیلیچینگ موادی به صورت دائم روی دندان اضافه نمیشود و فقط مواد بیلیچنگ به مدت حدود 40 دقیقه روی دندان قرار داده میشود و زیر لیزر قرار میگیرد تا این مواد به صورت شیمیایی در دندان نفوذ کرده و باعث روشن تر شدن دندان شود. شکل و ترکیب دندان ها در بیچینگ هیچ تغییری نمیکند و فقط بسته به نوع دندان افراد روشن تر و سفیدتر میشوند.

قیمت لمینت سرامیکی

با توجه به تغییر نرخ مواد و همچنین با توجه به انواع لمینت که دارای قیمت محتلف هستند، فیمت ها بسیار متفاوت است. برای اطلاع از قیمت های میتوانید از مشاوره حضوری و یا غیر حضوری ما استفاده کنید.

در بهترین دندانپزشکی کرج با حضور بهترین دندانپزشک و همکاری با لابراتوار خوب در کرج و تهران، لمینت های سرامیکی با بالاترین کیفیت و مقاوم انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس