ونییر کامپوزیت

کامپوزیت دندان از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ، طول و بستن فواصل بین دندانی روی دندان قرار میگیرد. ونییر و لمینیت ها در دو نوع ونییر کامپوزیت و لمینیت سرامیکی است. ونییر کامپوزیت دندان از جنس رزین کامپوزیتی است و توسط دندانپزشک این مواد به صورت لایه لایه روی دندان قرار میگیرد و با باندینگ مناسب فرم دهی و شکل دهی انجام میشود. در هر مرحله با لایت مواد کامپوزیتی محکم و سفت میشوند. ونییر کامپوزیت دندان در نهایت با پولیش های مختلف در چندین مرحله پولیش داده میشود تا جلای لازم ایجاد شود. عمر متوسط ونییر کامپوزیت از 7 تا 10 سال است که کاملا بستگی به رعایت بهداشت و نگهداری فرد دارد. از مزایای لمینیت کامپوزیتی این است که اغلب نیاز به تراش دندان ندارد. در دندانپزشکی سام ونییر کامپوزیت در کرج بصورت کاملا اصولی و تکنیکال انجام میشود.

مراحل انجام ونییر کامپوزیت دندان در کرج

این درمان میتواند در یک جلسه انجام شود و این مزیت دیگر کامپوزیت دندانی است. کامپوزیت کاملا به هنر و تبحر و مهارت پزشک بستگی دارد.

  • در مرحله اول در صورت نیاز دندانها ترمیم شده و یا لیفت لثه انجام میشود.
  • سپس رنگ کامپوزیت به توجه به سلیقه و همچنین صورت مراجعه کننده انتخاب میشود.
  • دندانها باید کاملا ایزوله شود و در طول مدت انجام کار خشک باشد.
  • اسید بر روی دندان برای افزایش میزان چسبندگی و همچنین از بین بردن احتمال پوسیدگی زده میشود.
  • مواد کامپوزیتی با باندینگ طی چند مرحله روی دندان گذاشته میشود.
  • دندانپزشک با قلم های مخصوص کامپوزیت و با تبحر و مهارت لازم به این ونییرها شکل و فرم میدهد.
  • پالیش دندان در چند مرحله و با دیسک های مخصوص انجام میشود.

ونییر کامپوزیت

طول عمر کامپوزیت دندان

لمینیت کامپوزیت به نسبت لمینیت های سرامیکی طول عمر کمتری دارند و به نسبت آنها زودتر رنگ پذیری دارند. با اینکه مواد کامپوزیتی طول عمر و استحکام بالایی دارند اما به اندازه لمینیت های سرامیکی و همچنین روکش های دندان نیست. لذا ممکن است بعد از 5 تا 10 سال نیاز به ترمیم و یا تعویض داشته باشند. البته طول عمر لمینیت کامپوزیت به میزان رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مرتبط است و با رعایت بهداشت و نکات لازم طول عمر کامپوزیت را افزایش می یابد.

 تغییر رنگ کامپوزیت یا زرد شده کامپوزیت

کامپوزیت به دلیل تخلخل قابلیت رنگ پذیری یا تغییر رنگ دارد. نوشیدنی های رنگی، قهوه، چایی و سیگار و دود اگر به میزان زیاد استفاده شود باعث تغییر رنگ این ونییر ها میشوند. لذا باید سعی کرد از این مواد کمتر استفاده کرد و همچنین پس از استفاده دهان رو با آب شست تا تاثیر کمتری بر دندان ها بگذارد.

آیا ونییر کامپوزیت به دندان آسیب میرساند؟

کامپوزیت آسیبی به مینا و یا دندانها نمیرساند. همچنین در این روش چون تقریبا تراشی روی دندانها داده نمیشود به مینای دندانها نیز آسیبی نمیرسد. دندانها در این روش دست خورده میماند و لذا درمان قابل برگشت است. همچنین باعث حساسیت به سردی و گرمی ایجاد نمیشود. این نوع ونییر در صورتی که به صورت اصولی و تکنیکال انجام شود، آسیبی به دندان نمیرساند. به دلیل افزایش احتمال تجمع مواد غذایی و باکتری احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد لذا در صورت انجام کامپوزیت نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و نخ دندان است.

کامپوزیت بهتر است یا لمینیت سرامیکی؟

در هر دو روش پوسته ای از مواد روی دندان قرار میگیرد. در کامپوزیت مواد توسط دندانپزشک روی دندانها قرارداده میشود و فرم دهی انجام میشود اما در لمینیت سرامیکی، لمینیت ها توسط لابراتوار ساخته میشود. هر یک از این دو تکنیک معایب و مزایای خود را دارد. با توجه به شرایط فک، صورت، فرم لبخند و با در نظر گرفتن بقیه جوانب با مشاوره با دندانپزشک میتوان روش برتر را انتخاب کرد. برای مقایسه این دو روش میتوانید مقاله تفاوت لمینیت سرامیکی و کامپوزیتی را مطالعه نمایید.

نگهداری کامپوزیت دندان

برای حفظ و نگهداری کامپوزیت و جلوگیری از تغییر رنگ لازم است بهداشت دهان و دندان رعایت شود. روزانه دو بار حداقل از مسواک استفاده کرد و همچنین از نخ دندان چندین نوبت در روز استفاده کرد. در صورت استفاده از مواد رنگی دهان را شست. همچنین به صورت دوره ای توسط پزشک چک آپ شود و در صورت نیاز پولیش مجدد شود تا دوباره شفافیت اولیه را پیدا کند.
برای اینکه بدانید آیا میتوانید ونییر کامپوزیت دندان انجام بدهید یا خیر میتوانید با کلینیک دندانپزشکی سام (دکتر رویا تاجیک) در کرج تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان این مرکز بهره ببرید.این مجموعه با بهترین دندانپزشک زیبایی، بهترین متخصص کامپوزیت کرج آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس