بلیچینگ چیست؟

سفید کردن دندان با لیزر چگونه انجام میشود؟

یکی از روش های بدون آسیب و البته غیر دائم برای سفید کردن دندان، بلیچینگ یا سفید کردن دندان با لیزر است. در این روش فقط لکه ها و زردی دندان که طی زمان تحت عوامل مختلفی ایجاد شده و یا به صورت ارثی وجود دارد، توسط عامل بلیچینگ و به کمک لیزر برطرف میشود و دندان سفید میشود. در بلیچینگ برخلاف ونییر کاموپوزیت و لمینیت سرامیکی هیچ موادی و پوسته ای روی دندان به صورت دائم اضافه نمی شود. در سفید کردن دندان با لیزر فرم و شکل و اندازه دندان ها هیچ تغییری نمیکند، هیچ موادی روی دندان اضافه نمیشود و فقط همان دندانهای شخص روشن تر میشوند.

ماده اصلی بلیچینگ پرواکسید هیدروژن است که با رسوبات نفوذ کرده در دندان ترکیب شده و اکسید میشود و طی یک فرآیند شیمیایی آنها را از بین میبرد.

این روش بر روی کامپوزیت دندان، لمینیت، دست دندان و روکش تاثیری ندارد.

چگونه دندانهایی سفید داشته باشیم؟

برای داشتن دندان ها سفید و جلوگیری از زرد شدن باید عواملی که باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان میشود را برطرف کرد و یا این عوامل را به حداقل رساند. پرهیز و یا کاهش این عوامل در سفید ماندن دندان تاثیر دارند.

علت زرد شدن رنگ دندان یا علت تغییر رنگ دندان

زرد شدن و تغییر رنگ دندان علل مختلفی میتواند داشته باشد. سوالی که زیاد مطرح است چرا دندان زرد می شود؟

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • غذا و نوشیدنی 
  • استعمال دخانیات و دود
  • مصرف دارو
  • افزایش سن
  • عوامل ارثی و ژنتیک

دو نوع بلیچینگ داریم:

  • بلیچینگ در خانه : در این روش دندانپزشک از فک بالا و پایین قالب گیری کرده و در جلسه بعد یک تری شفاف که روی آن مواد به میزان لازم قرار دارد ، به شخص میدهد تا در منزل در دهان خود قرار دهد.
  • بلیچینگ در مطب

سفید کردن دندان با لیزر صرفا بایستی توسط دندانپزشک در مطب انجام شود. گارد یا ژل محافظ روی لثه در لبه دندان زده می شود. سپس عامل بیلیچینگ روی دندانها قرار داده شده و به مدت 40 دقیقه دستگاه لیزر روی دندانها قرار می گیرد. ژل بلیچینگ تحت لیزر فعال میشود و به دندان نفوذ کرده و رنگ دندان رو سفید تر میکند.

با بلیچینگ دندان چقدر سفید میشود؟

این سوالی است که بستگی به جنس دندان و رنگدانه ها از یک تا چند درجه میتواند سفید شود برای هر فرد متفاوت است.

مدت ماندگاری بلیچینگ دندان

بعد از سفید کردن دندان با لیزر، دندانها چه مدت سفید می مانند.

مدت مانگاری بلیچینگ تا حدود یک سال است. البته مدت مانگاری آن به تغذیه فرد و همچنین رعایت بهداشت خیلی بستگی دارد. خوراکی ها و نوشیدینی های رنگی و دخانیات باعت تغییر رنگ دندان های سفید شده میشود.

پس از سفید کردن دندان با لیزر و به دلیلی تاثیر مواد بر روی دندان و ایجاد تخلیل، سطخ دندان بسیار حساس و رنگ پذیر میباشد و توصیه میشود تا 48 ساعت موارد زیر رعایت گردد.

  • نوشیدنی و خوراکیهای رنگی مانند چایی، کافه، نوشابه، شاه توت، بستنی یخی و غیره استفاده نکنید.
  • در صورت مصرف خوراکی های فوق دهان خود را شسته و یا مسواک بزنید.
  • مصرف سیگار را کاهش دهید.

در طولانی مدت نیز سعی شود خوراکی های رنگی و دخانیات کمتر مصرف کنید.

عوارض سفید کردن دندان با لیزر یا عوارض بلیچینگ دندان

سفید کردند دندان به این روش هیچ عوارض برای دندان ها ندارد و ضرر و آسیبی به دندان نمی رساند. البته تا چند روز ممکن است به دلیلی اثر مواد ، دندان ها و یا لثه تا چند روز حساس شود و درد احساس شود که طی زمان از بین میرود.

در بهترین دندانپزشکی کرج (دکتر رویا تاجیک)، خدمات سفید کردن دندان با لیزر با استفاده از بهترین مواد و با استفاده از دستگاه لیزر بسیار قوی و استاندارد انجام میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس