عصب کشی دندان

درمان ریشه ( در اصطلاح عامیانه عصب کشی ) چیست؟

دندان از دو قسمت تاج و ریشه تشکیل شده است. اما از لحاظ بافت شناسی دندان دارای 4 بخش است: مینا، عاج، سیمان و پالپ یا همان به اصطلاح عامیانه عصب دندان. پالپ دندان در مرکز دندان شامل عصب و عروق خونی و بافت های همبندی است از نوک ریشه تا عاج ادامه دارد و نقش تغذیه رسانی نیز دارد. زمانی که پوسیدگی شدید باشد، از مینا و عاج گذشته و به پالپ میرسد. پالپ دچار التهاب میشود و در این صورت دندان نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دارد. علت به وجود آمدن این حالت، پوسیدگی عمیق دندان، ترک خوردگی دندان و شکستگی دندان میتواند باشد. وجود باکتری و پوسیدگی باعث التهاب در پالپ میشود که این التهاب همراه با درد دندان میتواند باشد. در مواردی ضربه هم میتواند باعث آسیب به پالپ دندان شود بدون اینکه پوسیدگی در عاج دندان دیده شود.

درمان ریشه به معنای خارج کردن عصب دندان، تمیز کردن و پر کردن ریشه برای جلوگیری از نفوذ باکتری است.

معمولا افراد با درد دندان متوجه این ضایعه میشوند

علائم نیاز به عصب کشی دندان یا درمان ریشه

  • درد دندان
  • حساسیت به خوراکی گرم و سرد و هوای سرد
  • تورم

پس از معاینه ظاهری و در صورت نیاز به کمک تست سرما و عکس opg یا عکس تک دندان میتوان التهاب ریشه را مشاهده کرد. با تمام این مشاهدات مشخص میگردد که دندان نیاز به عصب کشی دارد یا خیر.

مراحل انجام عصب کشی یا درمان ریشه

پس از معاینه و عکسبرداری از دندان و مشخص شدن اینکه دندان نیاز به عصب کشی دارد، از داروی بی حسی موضعی برای کاهش درد استفاده میشود. قسمت های پوسیده و شکسته شده دندان برداشته میشود تا به دهانه پالپ رسیده و دهانه پالپ برداشته میشود. عصب یا پالپ ملتهب و تمام محتویات داخل کانال ریشه دندان خارج میشود. به این مرجله پالپاتومی گفته میشود. داخل کانال کاملا تمیز و ضد عفونی میشود تا عاری از هرگونه میکروب باشد. در غیر این صورت مجدد دچار التهاب میشود. سپس درون کانال توسط گوتا که با دندان کاملا سازگاری دارند، پر میشود. در نهایت تاج دندان توسط مواد کامپوزیت یا آمالگام ترمیم میشود. دندانهایی که عصب کشی یا درمان ریشه میشوند بایستی روکش دندان شوند.

 

عصب کشی دندان
عصب کشی دندان یا درمان ریشه

چرا دندان عصب کشی شده روکش میشود؟

زیرا در پروسه درمان ریشه با خارج کردن عصب و عروق خونی جلوی مواد رسانی به دندان گرفته  میشود. طی گذر زمان دندان ضعیف میشود و احتمال شکستن دندان وجود دارد. لذا دندان های عصب کشی شده باید روکش شوند تا محافظت شوند.

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

درمان ریشه دندان همراه با بیحسی موضعی است و معمولا پروسه درمان ریشه با درد همراه نیست. اما در مواردی التهاب و عفونت اطراف دندان بیحسی دندان را با مشکل مواجه میکند. در این حالت با تکنیک های خاص بی حسی، این درد دندان کاهش داده میشود. به دلیل التهاب های ناشی از درمان ریشه وجود درد دندان بعد از درمان ریشه تا چند روز طبیعی است که با مسکن میتوان درد را کاهش داد.

آیا فردی که عصب کشی شده است ممکن است دندان درد بگیرد؟

در مواردی که عصب کشی ناقص انجام شده باشد ممکن است بعد از مدتی دندان دوباره دندان درد بگیرد. اگر عصب کشی دندان کاملا درست باشد دندان دچار درد نخواهد شد. گاهی ممکن است درد ناشی از دندان دیگری باشد.

استفاده از تکنیک های نوین در درمان ریشه یا عصب کشی در کلینیک دندانپزشکی سام

با پیشرفت تکنولوژی ، استفاده از تکنیک و ابزارهای نوین در درمان ریشه استفاده میشود. یکی از تکنیک های نوین روش روتاری است که پاکسازی داخل کانال بسیار بهتر و در زمان کمتر و با دقت بیشتری انجام میشود. در کلینیک دندانپزشکی سام به کمک تکنیک روتاری درمان ریشه انجام میشود که باعث بهبود کیفیت درمان میشود.

همچنین در کلینیک دندانپزشکی کرج درمان ریشه با کمک دسنگاه اپکس لوکیتور ساخت ژاپن انجام میشود که از بهترین و دقیقترین دستگاه های جهان میباشد. با کمک این دستگاه طول دقیق کار در ریشه با دقت بسیار بالا مشخص میگردد. یکی از دلایلی که حتی بعد از درمان ریشه یا عصب کشی دندان درد همچنان وجود دارد، درمان ناقص ریشه است که به صورت کامل ریشه خارج نشده است و یا با طول درست انجام نشده است که با کمک این دستگاه این خطا به حداقل میرسد. استفاده از اپکس لوکیتور علاوه بر دقت بالا باعث کاهش تعداد دفعات عکس برداری میشود.

اپکس لوکیتور

درمان ریشه یا عصب کشی

فایل روتاری

در ضمن عکس برداری دندان در بهترین دندانپزشکی کرج توسط دستگاه رادیوگرافی دیجیتال انجام میشود که اشعه ساطع شده بسیار ضعیفتر از دستگاه های مراکز دیگر است و عملا این اشعه آسیبی برای بدن ندارد.

بستن منو
اجرا شده توسط: همیار وردپرس